Tuesday, March 4, 2014

142. bilang-bilang



kalau aku bilang-bilang hari,
bilang-bilang hari,
bilang-bilang hari....

berapa hari yang aku bangun  dengan senang hati,
berapa hari yang aku tidak endah tentang yang dulu,
berapa hari yang aku tidak rasa ragu-ragu,
mungkin amat sedikit yang aku bilang-bilangkan,
cukup jari dan jari kaki aku menghitung.


kalau aku bilang-bilangkan yang terpaksa aku telan,
dan terima bulat-bulatnya,
kalau aku bilang yang aku gagahkan itu.......

aku benci,
bila aku mula gembira,
akan ada sesuatu yang rosakkan.

bukan aku tidak redha,
kadang-kadang yang terkaku di dalam jantung dan otak,
tidak mampu di mampan.

mungkin ini cara Tuhan,
supaya aku ingat padaNya,
supaya aku sentiasa tunduk padaNya.

dan kau,
kaku di penjuru dengan kata-kata menyedihkan.


No comments: