Friday, November 12, 2010

8. hujan oh hujan!nice!

'hujan oh hujan knape engkau turun?
macam mane aku xturun,
katak panggil aku,katak panggil aku..'




pernah nyanyi lagu nie waktu kecik2 dulu?haha..ending die sbb katak takut ular..hee..mesti pelik bace post nie..first thing first!kenapa kita kena takut kepada hujan??n i am seriously asking this question..hahaha..biar aku jawab..







  • dari kecik kalo nk main ujan,mesti mak marah..kate takut demam la,apela..kn?
  • dh jadi mcm reflex action,klo hujan,mesti terus lari..
  • sebab kita xnak basah..
  • sebab kita tgah sidai baju!hahahaha..

hujan,adalah anugerah Allah..=) sgt best,menyegarkan..tapi.hujan nie selalunya dikaitkan dgn kesedihan,muram,n macam2 lg bnda yg sedih..pnah dgr:
  • 'ujan yg turun bgai memahami kesedihan hatiku'
  • 'hujan yg turun bgaikan air mata ku'
  • 'hujan ni buat aku teringt kisah lame'
  • waiting for u is like waiting for rain in this drought,it's disappointing.
  • kalo dlm cerita,asal kna tinggl ngn bf or gf je,mesti hujan turun..lg2 cerita hindustan..hahahaha..kn?
hahaha..mmg ayat novel..=p nk tau knape org kate hujan tu ibarat kesedihan?sbb adenya PELANGI selepas hujan..pelangi kan warna-warni n macam ceria..so the rain is a symbol of despair and hopeless while the rainbow is the symbol of something refreshing and magical..=) n dri sini la,byknya ayat2 motivasi yg muncul,sbg contoh:

  • slpas kesedihan,pasti akn ade seseuatu yg menggembirakan,ibarat pelangi selepas hujan..(lebih kurg la)dan seangkatan dgnnya..
tp,for certain people,hujan adalah rahmat and something yg fresh..kita boley bau hujan,bau pokok,nyaman n sejuk..tp klo kat bndar,biasenya bau tar n longkang!hahha..aku pernah bersembang dgn ayah aku..

aku: seronoknya main ujan!
ayah: g la main..
aku: nnt mama marah..
ayah: nape plak?
aku: air ujan kotor..
ayah:air shower bersih sgt?
aku: nnt demam..
ayah: ape beza air shower dgn air ujan?air shower xdmm pn,tp air ujan dmm?
aku: berpk sendiri tp x g main,sbb takot..hahahhaa..

cube korg pikirkan ape perbezaannya?nk kate kotor?maybe..tp air ujan bley buat air semayang!<--ni adalah alasan aku kalo tgh sidai bju,tetiba ujan turun n mls nk basuh balik..hahahaha..=)


sebenarnya,xkesahla ape pn cuaca,semua tu adalah ketentuanNya..dan itu adalah yg terbaik..kejadian hujan,pelangi dan matahari ada maksud yg tersendiri dan keadaannya telah diaturkan oleh YG MAHA BERKUASA..setiap org,menilai sesuatu mengikut pndgn masing2..kalo aku,aku xkesah..tp preferably,ujan!sbb sejuk..ngee..tp aku terima je..jgn merungut!=)



*sebenarnya baru lpas main ujan!=)

No comments: